Friday 11 November 2011

Wow | Robot Actroid Fembot Seperti Manusia

Memang gempak giler la kan. dunie nie memang dh semakin maju kedepan. robot pown dh ade yg nmpk sebijik mcm manusie. kalau cerite pasal robot nie act korg mesti terpikir robot2 nie kompom la dari Jepun kn.
Jepun memang terkenal la dgn teknologi robotik nie. mcm2 jenis robot dh dorg nie cipta. robot jururawat, robot penyambut tetamu dan mcm2 lagi la.

Actroid bermaksud robot android yang betul-betul menyerupai manusia. Pereka robot menciptakan kulit sintetik dari silikon sehingga akan memberikan sentuhan lembut bagi pesakit yang di rawat. meskipun tak dapat berjalan atau duduk. Robot ini mempunyai ekspresi wajah,boleh bercakap, tersenyum, dan berkedip sesuai mengikut keadaan. Manakala FEMBOT adalah istilah yang digunakan untuk merujuk kepada robot yang bercirikan seorang wanita.

Pemilik robot Actroid-F robot jururawat cantik ini adalah perusahaan robot kokoro, perusahaan tersebut bukan hanya fokus menciptakan fungsi robot, namun juga berupaya mewujudkan bentuk fizikal robot yang cantik dan menarik seperti seorang jururawat yang sebenar. jom tgk robot2 yg ade nie.


Robot Jururawat : Actroid-F

Actroid-F bersama abg nya

Robot Penyambut Tetamu : Actroid DER2


Kiri: Geminoid F menyerupai "model"nya. Kanan: Actroid MC di Pameran
 Robot Antarabangsa 2005


Actroid Aiko yang sangat comel. Direka oleh jurutera Kanada
yang membesar di Jepun
Sumber : ARad

0 comments: